מזה זמן מתנהל דיון נוקב האם תקופת משבר היא גם הזדמנות, או, שמשבר זה משבר.
האמת היא, שאין תשובה חד משמעית ועבור כל עסק זה קצת שונה. בהחלט ישנם עסקים שמצליחים ואפילו פורחים יותר בתקופות האטה ויש כאלה שלא. כללית, ניתן לומר שעסקים קטנים ובינוניים בתחום השירותים יכולים לעשות שינויים מהר יותר, והתגובה המהירה יכולה להציל אותם, אם הם פועלים נכון.
אחרי שסיימנו לטפל בצד הפיננסי והכלכלי של העסק, חסכנו והתייעלנו כמצוות אנשי המקצוע, בואו ונדבר על מנועי צמיחה. הרי, השנוי האמיתי יבוא אך ורק מגידול בהכנסות של העסק. כמה שלא נחסוך ונתייעל ללא הכנסות העסק קורס.
שיווק באינטרנט הוא מנוע צמיחה מצוין, ומציע הזדמנות יוצאת מן הכלל עבור מרבית העסקים. השיווק באינטרנט מציע היום ספי כניסה נמוכים, יחסית לערוצי שיווק אחרים, ומאפשר לכל עסק שרוצה, הזדמנות להתחרות כשווה בין שווים, כמעט, בכל שוק ועל כל לקוח. באינטרנט לא תמיד יש משמעות לגודל הפיזי האמיתי של העסק, או, למיקום הגיאוגרפי. האינטרנט הוא זירה בפני עצמה עם כללי משחק מעט שונים מהמקובל בעולם הפיזי. השיווק באינטרנט מאפשר אפילו לעסקים קטנים המוגבלים בתקציב ובמשאבים להתחרות ראש בראש עם עסקים גדולים וחזקים מהם, שלא היה להם סיכוי בשום זירה פיזית אחרת.
חשיבה שיווקית, יצירתיות והבנה של הזירה האינטרנטית בשילוב עם פעולות שיווק באינטרנט וערוצי פרסום באינטרנט יכולים לתת לכול עסק תוכנית פעולה מיידית ויעילה גם בזירה המקומית, והיכן שרלוונטי, גם בזירה הבינלאומית כמעט באותן העלויות.
בכדי להניע פעולות שיווק באינטרנט בצורה נכונה ולעשות שימוש יעיל בפרסום באינטרנט, צריך תוכנית. לא תוכנית גדולה, אבל, חכמה ובעיקר מתאימה לעסק וליכולות שלו.
התמקדות בלקוחות ובמוצרים הרווחיים של העסק הם נקודת מוצא עסקית ושיווקית לפעילות באינטרנט. האינטרנט הוא זירה של מומחים והתמחויות. התמקדות בלקוחות ובמוצרים הרווחיים שלנו בד"כ ממקדת את העשייה ברוב העסקים בתחום המומחיות הטבעי שלו.
כאשר מתמודדים עם האתגר של השיווק באינטרנט, או, פרסום באינטרנט צריך להבין את הדינאמיקה של הגולש ומה הוא מחפש. ולכן, בכדי להפיק את המרב מפעילות שיווק באינטרנט, או, פרסום באינטרנט העסק צריך להיות ממוקד ומדויק.
הגדרת תחום התמחות אחד, מרכזי ומוביל, מתוך כל העשייה שלנו (כמובן על בסיס ההבנה שלנו מהם ומיהם המוצרים והלקוחות הרווחיים), תאפשר לנו לזהות לקוח אחד מרכזי אליו נרצה להגיע. מרגע שהעסק מגדיר את ההתמחות שלו, הוא יודע להגדיר אילו בעיות הוא יודע לפתור עבור אילו לקוחות.
צריך לזכור שבד"כ גולשים מחפשים פתרונות לבעיות ופחות מוצרים ושירותים. היכולת להבין מהי המומחיות שלנו, מיהו הלקוח הפוטנציאלי ואילו בעיות אנחנו יודעים לפתור לו, תקל אלינו את בחירת מושגי המפתח שהם הבסיס לתוכנית השיווק באינטרנט הנכונה והיעילה עבור העסק שלנו.
עכשיו אנחנו צריכים למקד את השיווק באינטרנט שלנו אל הגולשים על בסיס מושגי המפתח ובאמצעות הערוצים השונים. אין כמו דוגמה להמחיש את העניין.
קחו לדוגמה קוסמטיקאית, שמתמחה לדוגמה בטיפול באקנה. אם תשתמש במושגי חיפוש כמו "פצעי בגרות", "טיפול בפצעי בגרות", ריפוי פצעי בגרות", "אקנה", "ריפוי אקנה", טיפול באקנה" וכדומה יכולה להגיע בערוצים המבוססים על חיפוש כמו מנועי חיפוש, או, קישורים ממומנים לחשיפה של כמה אלפים בממוצע בחודש (נתוני אמת על בסיס נתוני גוגל אדוורדס). אלו מושגים כלליים יותר ולכן התחרות שלה תהיה קשה יותר ובוודאי היכולת לבלוט מעל השאר.
אם אותה קוסמטיקאית נניח מטפלת באקנה בחומרים טבעיים בלבד, לדוגמה, או משלבת טיפול באקנה עם יעוץ בתזונה נכונה, השימוש במושג "טיפול טבעי באקנה" או "טיפול תזונה באקנה" יביא לה אומנם רק כמה עשרות חשיפות בלבד, אבל, זהו לקוח מדויק המחפש פתרון מדויק ואם היא תדע להיחשף בפניו בערוצי החיפוש קיימת סבירות גבוה הרבה יותר שהיא תבלוט ושהוא ייפנה אליה. גוגל גם נותן עדיפות היום לעסקים על בסיס גיאוגרפי ולכן אם יחפשו "טיפול באקנה בנס ציונה" עסקים שבחרו למקד את פעילות השיווק שלהם באזור גיאוגרפי יעלו קודם. הגלישה הסלולרית מאפשרת לגוגל לזהות את מיקום הגולש ולהציע לו את האפשרויות הקרובות אליו יותר. גם אפליקציות כמו איזי ווויז יודעות לעשות זאת וכדאי לבדוק ולשקול האם הן מתאימות לפעילות העסק ולאופי לקוחותיו.
אבל לא רק על הגוגל לבדו ישגשג העסק. ערוץ משלים לפעולות שניתן לבצע בערוצי גוגל, הוא כמובן השימוש ברשתות החברתיות בכלל ופייסבוק בפרט. אם גוגל נותן מענה מכירתי יותר ללקוחות שמחפשים תשובות ופתרונות לדברים מדויקים בטווח הזמן הקצר, נניח בתעשרה הרוצה לטפל דחוף בהתפרצות אקנה לפני מסיבת הסיום שלה, הרי שפייסבוק הוא זירה נינוחה יותר הבונה מערכות יחסים לאורך זמן. אותה קוסמטיקאית מהדוגמה הקודמת אם תפתח דף עסקי ותעלה לשם תכנים איכותיים ומקצועיים (לא חייבים להיות כולם מקוריים שלה, אבל, במידה ולא יש לציין זאת וכמובן מומלץ תמיד להוסיף גם התייחסות אישית), תתייחס ותענה לשאלות ובעצם תרחיב את מעגלי החשיפה שלה ולאורך הזמן תבסס מוניטין כמומחית. אל תתבלבלו, זה נשמע קל יותר ממה שזה באמת, כי בכדי שזה יצליח מדובר פה בעשייה קפדנית ועקבית לאורך זמן אחרת לא עשינו דבר.
השיווק באינטרנט מורכב ממספר ערוצים שלא כולם בתשלום, לכן, חשיבה נכונה יכולה לסייע לעסק לבננות תוכנית שיווק לא יקרה אבל מאוד יעילה שתסייע לו לבנות מנועי צמיחה גם בתקופות מאתגרות יותר, להתחזק, ואולי אפילו לבנות קרש קפיצה עסקי ושיווקי לימים אחרים. בהצלחה.
בהצלחה.