זהו מיזם שנולד מביקור של חקלאי במוסך המתמחה בתיקון טרקטורים. סיפור שהיה, כך היה: יום אחד נכנס נועם גל, חקלאי ממושב שדה ניצן למוסך של ניר יפרח לתקן טרקטור ומצא מלוכה.
בפינת המוסך הבחין נועם באבטיפוס של עגלה עליה החל ניר לעבוד. ניר, שמלבד היותו בעל מוסך, הינו גם בוגר מגמת עיצוב מוצר ב"בצלאל", החל לעבוד על אב הטיפוס הזה לאחר בקשות חוזרות ונשנות מחקלאי האזור, אשר שיוועו לעגלת שינוע שתתאים לקטיף מחד ותהיה חזקה ומהירה מאידך.
התקופה היא שיא עונת קטיף המנגו. נועם שהציץ לעגלה ונפגע, ביקש להתנסות עם העגלה במשק שלו, וניר מצידו – איפשר זאת.
עם תום תקופת ההתנסות, סירבו הפועלים של נועם להשיב את העגלה לבעליה, היות והיא עשתה להם שירות כל כך טוב ויעיל. נועם מצידו הבין, כי יש כאן עגלה לה יש את היכולת לשנות חוקי המשחק במשקים החקלאיים ובכלל.
נועם חזר למוסך של ניר ,עם התובנה שיש בידיהם עגלה, שבנוסף על היותה בעלת פוטנציאל רב לענפי המשק החקלאי השונים, הרי שגם אין לה מתחרים בשוק. להתלהבות מהעגלה נוספה כימיה אנושית שחיברה בין נועם, ניר, המתגורר במושב ישע ואלעד שמואל, המתגורר במושב עמי עוז ואשר עבד עם ניר על מיזמים אחרים.
החבורה החלה לבצע בחינת היתכנות ובדיקות, טרם יציאתם לדרך משותפת. בין היתר, נערך סקר שוק נרחב ומעמיק בקרב חקלאים ובעלי ענין, בכדי לבחון את אמיתות הצורך בעגלת שינוע חשמלית. במהלך הבדיקות התברר כי הדרישה והצורך עולים על כל הציפיות, מה שחיזק את החלטתם של המייסדים להמשיך ולהתאים אותה לענפי המשק השונים.
השותפות יצאה לדרך ו "שגי אוקשן בעמ" הוקמה והחלה את פעילותה.
פעולתה הראשונה הייתה פירוק האב טיפוס ותכנון מחדש של עגלת שינוע חשמלית 4*4, בהתאמה מדוייקת לענפי המשק החקלאי השונים. במהלך המחקר והפיתוח בוצעה למידה משמעותית של כל הקשיים והצרכים עימם מתמודדים החקלאים בכל ענפי המשק. הושם דגש על פיתוח עגלה שתשמש במקומות בהם אף כלי חקלאי אחר אינו מסוגל לתת את המענה ובה בעת, תייעל את העבודה, תאפשר לקצר תהליכים, לחסוך עלויות ולהקל על העבודה הפיסית של העובדים במשק החקלאי .
לאחר מספר חודשי עבודה מאומצת הושלם הדגם הראשון. חבלי הלידה נבעו בעיקר מהקפדה מחמירה על עמידה בסטנדרטים גבוהים. לשלושת החקלאים-יזמים היה ברור שאין פשרות על אמינות המוצר, איכותו ועל השירות. "אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני" היה המוטו לאורו עבדו השלושה. גם השם שניתן לעגלה משקף את יכולותיה – יכולת סחיבה עצומה, עקשנות וכוח בלתי נדלה, ככוחו של השור – ועל כן נקראה – Oxen.
לכימיה האנושית ,שחיברה בין השותפים לראשונה, נוספה בתיאום מושלם חלוקת התפקידים בחברה החדשה. נועם, שמלבד היותו חקלאי הינו בעל תואר שני במשפטים ובמנהל עסקים, לקח על עצמו את ניהול החברה, בעוד ניר – מעצב מוצר בהשכלתו, מנהל את היצור ואחראי על בדיקה, בקרת איכות ואישור של כל עגלה טרם יציאתה מהמפעל. אלעד, השלישי בחבורה, חקלאי ואיש מכירות ותיק המכיר את הנפשות הפועלות במשקים החקלאיים – לקח על עצמו את תפקיד ניהול השיווק והמכירות.
לאחר השלמת הפיתוח נשלחו מספר עגלות למשק מודל, לתקופת הרצה, על מנת לבצע תהליך של בדיקה ובקרת איכות.
משק המודל הוא משק קשוח עם רף דרישות גבוה מאד ומאוד מסודר. העגלות עובדות שלוש משמרות מסביב לשעון, ומוכיחות עמידות בתנאי השטח הקשים, יעילות ושיפור תוצאות של המשק בכלהמדדים.
בנוסף, החברה העבירה את העגלה תהליך של קבלת תקן ישראלי. כיום יוצאות העגלות ממפעל החברה שבמושב שדה ניצן, לאחר בקרה מוקפדת, אל הלקוחות ברחבי הארץ.
לאחר שעברו את שלבי הבקרה, הוחלט לפנות אל משרד החקלאות בכדי לגייס אותו להכיר בחשיבות של העגלה ותרומתה לחקלאי – תרומה שבאה לידי ביטוי בייעול העבודה – ייעול שמתורגם ישירות לחיסכון בכח אדם וזמן – ולמעשה עליית תפוקה תוך צמצום הוצאות.
במהלך החודשים האחרונים בוצעו מספר בדיקות וביקורות של משרד החקלאות במשק המודל. בין היתר, הגיע גם המהנדס הראשי של משרד החקלאות לבחון מקרוב את העגלה בזמן עבודה במשק המודל. יחד עימו הגיעו שני מהנדסים נוספים מהמכון להנדסה חקלאית לצורך מתן חוות דעתם.
כל המהנדסים שבחנו את עגלת ה-Oxen החשמלית, הופתעו לטובה מהמפרט ומההישגים.
עגלת ה – Oxen שוקלת כ- 80 ק"ג וניתנת לניוד בקלות ממקום למקום. ה-Oxen בעלת סוללה המחזיקה עד שלושה ימי עבודה רצופים ללא הטענה ומד סוללה המראה את מצב הסוללה בכל עת. ה-Oxen בעלת מערכת היגוי ייחודית ומערכת בלמים הידראולית – אשר מאפשרים מרחב תמרון מצוין גם באדמה החולית של הדרום, ומעל הכל – לאוקסן יכולת נשיאה של עד 250 ק"ג – משקל פנומנאלי. למרות משקל זה, ל-Oxen יכולת ניידות קלה במינימום מאמץ לפועל המשנע אותה.
אלמנט נוסף המגדיל את האטרקטיביות של עגלת ה-Oxen הוא מחירה הנמוך ביחס לכלים חקלאיים אחרים הנדרשים לענפי החקלאות השונים.
מהנדסי משרד החקלאות בחנו את ה-Oxen ואת תפקודה במשק המודל במשך מספר חודשים. ה-Oxen עוררה התלהבות רבה בקרב כל הגורמים שבדקו אותה – מהפועלים, דרך בעלי המשקים והחקלאים וכלה בנציגי רשויות ממשלתיות שבחנו אותה.
בעקבות ההצלחה וההתלהבות החליט משרד החקלאות לתת מענק של כ-25% מסך הרכישה של עגלות, לחקלאים העומדים בדרישות סף שהוגדרו על ידו. כיום מחיר עגלה בודדת עומד על כ-7,750 ₪. לרוכשים מעל 3 עגלות, ניתנת הנחה. לחקלאים העומדים בתנאי הזכאות, יש מענק המשיב לידיהם חלק מהוצאות רכישת העגלות.
בעוד החקלאים המתינו בקוצר רוח לקבלת המענק, השמועה על עגלת השינוע החשמלית – ה-Oxen פרשה כנפיים אל מעבר לשדות, למטעים ואף אל מעבר לים, והגיעה למשתלות, לרפתות, ללולים, לחוות הסוסים לתעשייה ואף לחוות גידול קנאביס רפואי, שמנהליה מעידים שאם יוציאו היום את העגלה מהחווה אף פועל כבר לא יהיה מוכן לחזור אחורה בזמן ולעבוד בלעדיה.
מאת: ליאור רייזל ואתי זומר