בשנים האחרונות הרשתות החברתיות הפכו לנפוצות מאד, בין אם על המחשב או באפליקציות ובעיקר בכל הקשור לשיווק באמצעות תוכן גולשים, שיווק וגרילה ושיווק ויראלי. הבולטים ביותר הן FACEBOOK עם שווי לא הגיוני כמעט של 15 מיליארד דולר שהושג בפחות משנה, YOUTUBE שהיוותה שחקן מרכזי במכירה המתוקשרת לגוגל ב1.6 מיליארד דולר ועל שאר רשתות די נפוצות בעולם וגם בארץ.
כל מי שנמצא במעקב אחר הכותרות כבר יודע שלא מעט מפרסמים מעניקים תקציבי פרסום שגדלים מאד לשיווק באינטרנט לאתרים של הרשתות החברתיות והקהילות. הפעילויות הנפוצות הן היכרויות, חברות השמה להייטק וכאשר רואים את ההצלחה בתחומים אלו, גם תחומים אחרים מתחילים להכנס לנישה הזו. אתרים כמו Facebook ,LinkedIn, TheMarkerCafe ועוד פחות מוכרים הפכו לזירות המרכזיות לפעילות הגולשים. זירות חשובות ומהותיות אליהן משווקים ומפרסמים מכוונים משאבים ותקציבים גדולים לשיווק באינטרנט, שהוכח כהרבה יותר אפקטיבי מערוצים אחרים לשיווק.
למה ההתרגשות, ואיך השיווק באינטרנט יכול להשפיע על עסקים, קטנים גדולים או בינוניים?
תהיות מסוג זה צריכות להיות בראש חשיבותו של כל יזם או מנהל עסק שתקציב השיווק והפרסום שלו לא ענקיים אך הוא עדיין רוצה להוציא מהם את הטוב ביותר.
מהפכת השיווק ברשת מביאה עמה יתרונות משמעותיים השייכים אל עולם השיווק של העסקים באופן כללי ואל עולם העסקים הבינוניים והקטנים במיוחד:
- היכולת לגשר על פערי המקום והזמן וכך לתת את האפשרות לכל עסק ללא קשר לתחומו לפרוץ את המחסום הגיאוגרפי של תחום פעילותו.
- סף כניסה נמוך (יחסית) לערוץ השיווק והפרסום המסורתי והמוכר לכולם, וכך לכל עסק תהיה אפשרות לנהל את פעילות השיווק באינטרנט בעצמו בערוצים עם חשיפה גדולה לקהלים שבעבר, לא היתה נגישות אליהם.
אחד השלבים העיקריים במהפכת השיווק באינטרנט היה כאשר עבר הכוח מהחברות, אל הגולשים ומשם כל מערך יצירת התוכן ושיתוף על ידי גולשים, הפצתו וצריכתו הפך את עולם התוכן לאחד המוצרים האמינים והמבוקשים ביותר ברשת.
אם נוציא לרגע את הראש מהרשת וננסה להשוות לחיים המציאותיים ולא הוירטואליים, הרי שמוצר התוכן הממליץ, הנכתב והמופץ דומה לשיחות 'ערב שבת', במהלכן אנו מחליפים דעות והמלצות עם האנשים הכי קרובים אלינו עליהם אנחנו סומכים, רק שברשת מדובר בקנה מידה הרבה יותר גדול.
השילוב של בין לקוחות מדברים, מעבירים המלצות ולמעשה משמשים כסוכני מכירה עבור עסק והחשיפה של הרשתות החברתיות לצורך העברת מידע אל גולשים הוא שילוב אמין מאד ולמעשה השילוב הזה יוצר את גרסת השיווק באינטרנט על תשתית 'מפה לאוזן' בחיים האמיתיים.
הצלחנו לבלבל אתכם? נסביר:
לדוגמא כל עסק, (עו"ד, ביטוח, קוסמטיקה, שיפוץ ועוד) קטן או בינוני שלרוב לא מנהל פעילות שיווקית מסודרת, אין בידיות תקציבי שיווק ופרסום אבל הוא זקוק להם לצורך גיוס לקוחות חדשים או פריצה אל שווקים חדשים, עסק מסוג זה יכול בשיווק הנוכחי של היום להגיע באופן קל יחסית למאות ואף יותר לקוחות באופציה דרך שיווק ברשת באמצעות הקהילותא ו הרשתות החברתיות.
לדוגמא, קוסמטיקאית יכולה להשתתף בפורומים, קהילות ודיונים העוסקים בכל הקשור לטיפוח ויופי, המלצה על מוצרים ועוד ולמעשה בכל תחום שיש לה בו ידע ונסיון הקשור לקוסמטיקה. היא יכולה להציג עצמה כאשת מקצוע מומחית בתחום ולהציע את הידע שלה. כך בהשתלבות על בסיס ידע, מקצועיות, נסיון וותק בלי למכור עצמה באופן אגרסיבי, יגיעו לקוחות נוספים וחדשים.
פעולת מיתוג או בניה של מומחיות נוספים יכולה לבוא לידי ביטוי בפרופיל ברשתות החברתיות המאפשר לפעול ברשתות ולשווק עצמם באינטרנט בפרסום קבוע למשיכה של קוראים חדשים ו/או חוזרים. פינה מקצועית כזו יכולה לגרום לכך שתיווצר מהר מאד קהילה מקצועית סביב הידע והנסיון וגם ערוץ זה יכול להביא לחשיפה ולקוחות חדשים.
אם אתה מתעתד להיות 'גורו' בשיווק ברשת, לנו יש כמה כללים בשבילך שכדאי ליישם:
- הגדר את קהל היעד באופן מדויק ככל האפשר. מומחיות תבוא לידי ביטוי באופן ברור ומוגדר כאשר לא תנסה למכור לכולם.
- כאשר אתה מגדיר את המומחיות שלך היה נאמן למציאות. מספיקה פעם אחת להיחשף כנוכל או לא אמין ברשת, לא תהיה הזדמנות נוספת.
- נסה לאתר את הלקוחות שלך, ולהבין היכן הם מסתובבים ברשת. פורומים, קבוצות, רשתות חברתיות שונות – השתלב בזירות הללו והצג את עצמך, אך לא לנסות למכור את עצמך.
- מקצועיות היא המפתח – תהיה אמין, עקבי ויצירתי, אלו חומרי הגלם של מומחי הרשת.
- כתוב על המומחיות שלך. פתח פרופיל, בלוג, או קבוצה המדברת על המומחיות.
פעילות רציפה, עקבית ומקצועית תניב תוצאות, משמע, פניות מלקוחות פוטנציאליים, והרי לשם כך אנחנו כאן. הכוח הגדול של הפעילות הזאת הוא היכולת לנהל את השיווק דרך לקוחות, חברים וספקים ולמעשה כל מי שמוכן לעזור ולסייע להפיץ את הפעילות שלך. לחברים, למכרים, ללקוחות וכן הלאה. ככל שיותר ידעו על הפעילות ובהנחה שאכן אתה מומחה, ימליצו עליך, יעבירו הלאה וישתפו וזה באמת הדבר האמיתי והמופלא בשיווק ברשת.
אם עלויות הדאיגו אותך, העלות היחידה היא עד שלוש שעות גלישה בשבוע, אך הרווח יכול להגיע לארבע, או חמש פניות של לקוחות חדשים בשבוע שיגיעו אליך בעקבות ההמלצות, השיתופים, וקריאת החומרים. ישנם עסקים שהפעילות הזו לא בוודאות תתאים להם, אבל קיימים לא מעט ערוצי רשת אחרים שאפשר להשתמש בהם לצורך שיווק גם עבור עסקים אלו.
ולסיכום: השיווק ברשת דרך קהילות ורשתות חברתיות הוא פתח והזדמנות אדירה לעסקים קטנים ליצירת נגישות וזמינות עבור קהל יעד מאד רחב שצמא לידע, לנסיון ולחכמת החיים המקצועיים, כל אחד בתחומו. זו הזדמנות לעסקים למקד פניות לקהל מוגדר, ולמעשה לבסס מומחיות.
החשיפה והמומחיות יעניקו לעסק חשיפה רבה ,ועם הזמן, יותר לקוחות.
היו סבלניים ופרודוקטיביים – בהצלחה!